Trail des Fantomes

Een trail lopen in Belgie stond al een geruime tijd op mijn verlanglijstje. Na het lopen van de Veluwezoomtrail (2x), Koning van Spanje Trail, Wieringermeertrail en de Sallandtrail wilde ik het echte werk wel eens van dichtbij gaan bekijken.

En zo gebeurde het dat ik mij op 7 juli inschreef voor de Trail des Fantomes. In eerste instantie nog even getwijfeld of het de 25 of 50 kilometer moest worden. Maar na overleg met het thuisfront toch besloten om voor de 25 kilometer te gaan. Ik kon dan ’s morgens vroeg vertrekken en hoefde ook geen overnachting te regelen. Ook moest ik maar eens kijken hoe een trail in Belgie er van dichtbij uitzag. Niet teveel hooi op mijn vork nemen.

En zo vertrok ik zondagochtend om 5:00 uur in de richting van Hotel Floreal in La Roche en Ardenne. Waar ik na twee tussenstops even na 8:30 uur arriveerde. Lekker op tijd om nog een parkeerplaats in de buurt van de startlokatie te krijgen. Terwijl ik nog bezig was met het bij elkaar zoeken van mijn spullen kwam ik de eerste bekende al tegen. Carlo en Henk. Deze hadden met meerdere personen een huisje gehuurd in de omgeving.

In de tuin van Hotel Floreal was het al redelijk druk met lopers. Geen rijen ten minste voor het ophalen van het startnummer. Dus was startnummer 18 snel in mijn bezit. Niet veel later kwam ik Marek met zijn vrouwtje Wendy tegen. Daarna was er nog genoeg tijd om even wat te eten en  te genieten in de tuin van het Hotel. Rond 09:30 werd het hoog tijd om nog even de laatste spulletjes in gereedheid te brengen en een sanitaire stop.

Om 10:00 uur was de start voor de ingang van het Hotel. Een startschot heb ik niet gehoord maar op een gegeven moment zette de groep zich in beweging. Rechtsaf over het asfalt en vervolgens linksaf. Het laatste stukje asfalt voor we rechts de bossen ingingen voor onze eerste klim. Het ging redelijk op en neer. In de afdalingen kon er nog redelijk gelopen worden. Rond de 6 kilometer was de eerste drinkpost. Hier was alleen water te krijgen. Na het drinken van een bekertje water ging ik weer verder. Het werden pittige kilometers. Klimmen, soms klauteren en dan weer langzaam van boom naar boom naar beneden in de steile afdalingen. Rond de 13,5 kilometer was de tweede verzorgingspost. Hier ruim de tijd genomen om wat te eten en te drinken. Om daarna weer verder te gaan met waar we mee bezig waren. Klimmen, klauteren en afdalen. Kilometers om wat snelheid te maken waren er gewoon niet. Het was opletten. Over boomstroken, grote keien springen, stappen en weer verder gaan. Vooral de klim en de afdaling net voor de splitsing van de 25 en de 50 was pittig.  Rond de 16 kilometer kwam de gewenste afkoeling. We mochten de Ourthe door. Het water was best koud maar o zo lekker. Even mijn hoofd nat maken en genieten. Het water stond tot knie hoogte. Bij het verlaten van het water hoorde we dat er nog twee pittige beklimmingen te wachten stond.

Vanuit de Ourthe ging het omhoog. Wandelend en tergend langzaam kropen de meters voorbij. Het duurde een hele tijd voor ik boven was en er weer een beetje snelheid gemaakt kon worden. Rond de 20 kilometer was de laatste verzorgingspost. Ook hier ruim de tijd genomen om wat te eten en te drinken. De meeste lopers die ik daar aantrof hadden het een beetje gehad. De hitte had zijn tol geëist. Ook zelf merkte ik dat het beste er al lang af was. De laatste klim was een zware. In de volle zon was het klauteren naar boven. Lopers die om de paar meter stopte om even op adem te komen en hun hartslag even te laten zaken. Er bleek geen einde aan de klim te komen. Na de klim was er eindelijk weer de gelegenheid om stukken hard te lopen. Echter het ging moeizaam. De zon scheen op het bolletje. Er was geen schaduw en het was warm. Af en toe een paar meter hard en dan weer wandelen. De laatste steile afdaling. Nog een keer de afkoeling van de Ourthe en dan linksaf langs het water en de camping naar de finish. Na 4:17:32 uur was deze eindelijk bereikt. Wat was ik kapot. Had echt afgezien vandaag.

Foto: Marek

Tijd om even lekker bij te komen op een bankje en wat te eten en te drinken. Niet veel later kwam Rinus binnen. Deze bikkel had de 50 kilometer gelopen. Marek en Wendy waren al iets meer dan een uur binnen. Na mij kwamen Henk en Carlo binnen.

Kort samengevat een hele mooie trail maar met deze temperatuur loodzwaar. Goed georganiseerd en zeker niet te vergelijken met een trail in Nederland. Ik heb genoten van de omgeving en ervaren wat een trail is. Een moeie les voor de volgende keer. Tijdens deze trail heb ik mijn nieuwe Salomon XT Wings 3 getest. Een schoen waar ik pas een keer 12 kilometer op gelopen had. Een stevige schoen met veel grip en fijn om op te lopen. Een ideale schoen dus.

Over runninggerard

Hardloper met een voorkeur voor de lange afstanden. Lid van AV MarathonPlus.
Dit bericht werd geplaatst in Trail, Wedstrijd. Bookmark de permalink .

20 reacties op Trail des Fantomes

1. Leonie zegt:

Trails in Nederland zijn ook geen trails. Dat zijn stofwegloopjes met eventueel een trap of een duin qua hoogtemeters. Nu weet je wat het echte werk is. En nu snap je vast ook waarom ik daar m’n werk niet van ga maken hahaha. Gefeliciteerd met het uitlopen, op naar de 50km volgend jaar?!

2. marcelmol zegt:

Mooi verhaal Gerard van een prachtige trail. Echt een top prestatie onder deze omstandigheden. Petje af. Mocht het aankomend jaar nou heeeeel goed gaan, dan lift ik volgend jaar met je mee.

3. Esther zegt:

Ik vind het een super knappe prestatie, het is behoorlijk klimmen geweest in die hitte. Als ik je verhaal lees, gaat het dus niet je laatste trail in Belgie zijn?

4. Rinus zegt:

Helemaal zoals is geschreven en met deze hitte gekkenwerk.
    Prima gedaan en leuk je gezien en gesproken te hebben bij de finish.

5. Fabiola zegt:

Iedereen die er gisteren van start ging, of voor de 25 km of voor de 50 km, is een held, een topper. Jij was erbij en je hebt hem uitgelopen. Diepe buiging en respect, Gerhard!!

6. Goede keuze van je om de 25 te pakken Gerard. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, misschien die ene gemene klim in Schoorl? En dat nog erger? Petje af, respect!

7. Edwin zegt:

Mooie prestatie, Gerard. Het zal een mooie tocht zijn geweest. Met de hoge temperaturen natuurlijk erg zwaar.

8. Yvonne zegt:

Tja, wat kan ik nog toevoegen aan deze lovende reacties waar ik het helemaal mee eens ben, mooie prestatie onder zulke omstandigheden, eens zien of het met regen en modder nog net zo leuk is…?? Op naar de volgende uitdaging zou ik zeggen 🙂

9. Sammy zegt:

Heb deze gisteren ook gelopen, warmte maakte het echt zwaar maar dit is het echte trail werk. Na iedere loop zeg je “nooit meer” maar onmiddelijk erna schrijf je je in voor de volgende 😉 Veel succes met de volgende trails, mvg Moerman Sammy

10. RunningVis zegt:

Het was er eentje om nooit meer te vergeten, echt een top trail! Goed dat je de 25 hebt gedaan, was een domper geweest die 50. Iedereen die dit ding gedaan heeft mag trots zijn! Goed gedaan Gerard!

11. Wendy Vis zegt:

Leuk te lezen Gerard; heel herkenbaar!
    Wat hebben we afgezien, maar wat hebben we ook genoten ;-)!

Sterkte met je herstel; ik kom vandaag de trap niet meer op 😉

12. Ruud zegt:

Een nieuwe ervaring rijker…..
    Verstandig om eerst eens te ervaren, 25KM, kwam achteraf dus goed uit vanwege de hitte.
    Gezien de reacties ga je volgend jaar dus voor de 50……je weet nu wat je te wachten staat dus.
    Jij kan dat!

13. Arjen Bax zegt:

Knappe prestatie hoor! Zeker onder deze warme omstandigheden. Zelf heb ik ook deelgenomen en voor mij was het ook mijn eerste trail wedstrijdervaring op de 50km. Wel, ik heb genoten. Tuurlijk was het afzien, maar dat hoort erbij. Wat wil je nog meer….dit is voor mij echt de ultieme vorm van rennen!!! Volgend jaar kan ik je de 50km echt wel aanraden!

14. Edwin zegt:

Heel goed gedaan. Verstandig gelopen en jezelf niet overschat. De omstandigheden waren niet echt normaal dus naar verhouding was ie vandaag wel erg zwaar. Ga je zien op de Trails. Eenmaal meegedaan en je wordt verslaafd!

15. Met dit soort omstandigheden is uitlopen al een topprestatie, mocht het volgend jaar op Texel weer een warme editie worden, zal dat in vergelijking met dit meevallen.

16. Proficiat Gerard! De mensen die in de namiddag nog aan het sporten waren zijn de echte helden, de rest heeft het lang niet zo warm gehad. Herstel wel en hopelijk tot snel in zuid Belgenland!

17. Jacqueline zegt:

Hosternokke wat een topprestatie. Ik zag het filmpje op de site van Rinus Running en one happy jogger Ruth… dat zag er echt heeel heftig uit.

18. Pascal zegt:

Hey maatje. Met deze hitte top gedaan jonguh! En ik kan het weten, denk dat ik een overnachting had moeten regelen als ik daar gelopen had. Jij hebt een topconditie topper!

19. John zegt:

Goed gedaan man! Dat geklauter en afdalen, om over de hitte nog maar te zwijgen. Je gaat lekker en zeker voor de 50 de volgende keer. Niet omkijken, ik ga er echt niet achter je lopen 😉 Mij kom je daar echt niet tegen.

20. Ruud zegt:

Klasse Gerard – je hebt je in Nederland goed kunnen voorbereiden, super toch!