Dam tot dam weekend

3e Damloop By Night

Zaterdagavond stond ik even voor 19:30 aan de start van de Damloop By Night. Voor het eerst sinds April 2015 zou ik weer een wedstrijd lopen. Een wedstrijd over weliswaar maar 8 kilometer, maar een wedstrijd is een wedstrijd en voor mij is 8 kilometer op dit moment meer dan genoeg. Bovendien stond zondag ook de Dam tot Dam de Fiets Classic op het programma. Ook dit startnummer had ik te danken aan een Facebook actie van Isostar. img_2144 Zoals gezegd stond ik even voor 19:30 uur in het startvak blauw, net na de wedstrijdlopers. Het was best warm, een graadje of 21. Even na 19:30 uur mochten we weg voor mijn 5 mile. De start ging lekker en als snel had ik mijn ritme te pakken. Doelstelling was finishen en niet kapot gaan.  De bewoners langs het parcours zorgde voor een fantastische sfeer. De kilometers gingen dan ook harder dan verwacht en na de passage van de den Uylbrug en vervolgens Het Eilang liepen we al snel door de Peperstraat, om vervolgens linksaf te slaan om te finishen op de H.Gerhardstraat. Ik had de 8 kilometer volbracht in 42:06, een tijd die ik echt niet verwacht had. Tevreden met mijn tijd reed ik naar huis. De voorbereiding voor de zondag was gestart.

isostar

10e Dam tot Dam Fiets Classic

Zondagochten rond 08:30 stond ik aan de start van de Dam tot Dam Fiets Classic. Ik had gekozen voor de 105 kilometer. Met de start vanuit huis en daarna weer terug zou ik op een totaal van rond de 145 kilometer komen.

Na een start stempel mochten we van start. Na een even een stukje door Amsterdam Centrum, mochten we al snel de IJtunnel in. Het blijft een aparte ervaring. Na een aantal keren hardlopend door de IJtunnel te hebben gelopen was dit de eerste keer per fiets. Al snel werd er koers gezet richting Oostzaan. Lekker in een groepje verscholen vlogen de kilometers voorbij. Achtereenvolgend werd Wormer, West Knollendam, Spijkerboor, Oost Grafdijk gepasseerd om vervolgens bij de eerste verzoringspost bij de Rijp aan te komen.

img_2147

Na de inwendige mens te hebben verzorgd werd er koers gezet richting Midden Beemster. De  wind stond flink tegen. Verstandig het juiste wiel gekozen om energie te sparen. Er moest immers nog ruim 60 kilometer gereden worden richting de finish op de Dam. Na Midden Beemster, Middelie, Edam, Volendam, Katwoude kwam al snel de 2e verzorgingspost net voorbij Monnickendam dam in zicht. Hier even de tijd genomen om te eten en te drinken. Na de inwendige mens te hebben voorzien kon ik na het verlaten van de verzorgingspost aansluiten bij drie andere fietsers. Eerst nog even met wind tegen langs de Gouwzee, maar toen we de dijk opreden langs het IJmeer ging de gashendel open. Met een gangetje van 38 km per uur vlogen we over de dijk. Onderweg even zwaaien naar de fotograaf, om even later via Ransdorp naar de Schellingwouderbrug te rijden. Die helaas open stond. Hierna reden we via Amsterdam Oost richting Centraal. Wat was het druk. Niet alleen met fietser, maar ook toeristen en hardlopers die op weg waren naar de Dam Tot Damloop. Het zal u niet verbazen dat het laatste stuk naar de finish op de Dam veel tijd kostte. Eenmaal op de Dam zat de 105 kilometer erop. Inmiddels had ik er met de thuisstart al 125 kilometer opzitten. Snel naar de pont, waar het natuurlijk weer druk was, om de laatste kilometers af te leggen naar Purmerend. Na 6:07 uur fietsen zat het er op. Totaal 145 kilometer op de teller. Twee keer met de pont, twee verzorgingsposten en een gesloten brug zorgde voor enige vertraging. Het was een mooie rit maar de finish op de Dam is gezien de drukte in de middag naar mijn mening geen goede zet.

 

Over runninggerard

Hardloper met een voorkeur voor de lange afstanden. Lid van AV MarathonPlus.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

