Berenloop 2011

De 15e Berenloop had ik in eerste instantie niet op de agenda staan. Een paar weken geleden werd mijn aandacht echter op de Berenloop gevestigd door een artikel. Het leek mij wel een mooie marathon. Nu alleen nog even vrij regelen en inschrijven. Gelukkig werden de snipperdagen goed gekeurd en kon ik mij inschrijven.

Nu alleen nog even de overtocht regelen. Dat was dus geen makkie. De meeste waren al vol. Het werd uiteindelijk de boot van 08.45 uur op de heenweg en die van 19.00 uur voor de terugreis. Het beloofde dus bij voorbaat al een lange dag te worden.

’s Morgens al vroeg op pad. Na de auto geparkeerd te hebben was de boot snel gevonden. Na een bootreis van twee uur arriveerde ik rond 10.45 uur op Terschelling. De twee uur waren echter zo voorbij. Op de boot nog even met Martin, Mo en andere lopers gesproken. Al snel kwam het telefoontje van John, we zitten in Zeezicht. Daaraan gekomen zaten John, Ans, Marinka en Edwin al aan de koffie en thee. De koffie smaakte goed.

Na me te hebben omgekleed in de toiletten werd het tijd om richting de start/finish lokatie te lopen. Ans, Marinka en Edwin gingen de halve lopen. Deze ging om 12.00 uur van start. Het duurde even voordat de hele meute van de halve marathon weg was. Wat een grote groep halve marathon lopers.

Hierna hadden we nog even de tijd voor onze start, die om 12.35 uur zou plaatsvinden.
De ene na de andere bekende loper kwamen we tegen bij de chip inlevertent waar wij onze intrek hadden genomen: “Richard, Claudia, Jeffrey, Tiny, Inge, Frank en Marjolein. Ik hoop dat ik niemand vergeten ben.

Om 12.35 uur mochten we weg. Ik wilde weg voor een tijd van 3.48 en als het enigszins mogelijk was zelfs 3.45. Ik wist alleen niet wat ik moest verwachten van het parcours. Was dit niet te ambitieus, zou ik me zelf niet tegen komen? Geen idee.

Foto: Joeri Schepers

De eerste kilometers gingen lekker. Het was nog even zoeken naar het juiste groepje met de juiste snelheid. Na een aantal kilometers kwam ik eindelijk in een groepje terecht wat rond de 5.20-5.24 en soms zelfs iets sneller liep. De kilometers vlogen voorbij. Om de beurt werd er kopwerk verricht. Er stond toch een flinke wind. Het halve marathonpunt werd gepasseerd in 1.52.33.  Met een groepje van een man of acht vlogen de kilometers voorbij. Rond  de 23-24 kilometer viel de een na de andere loper terug. Ik bleef nog met een loper over. En zo gingen we verder. De flinke klim richting het strand hakte er behoorlijk in. Op het strand ging het redelijk. Verloor wel wat tijd maar kon goed doorlopen. Het strand af vond ik wat minder. De klim omhoog en daarna weer opgang komen was zwaar. Het lukte mij om me enigszins te herpakken. Ik kon weer redelijk op gang komen. Dat laatste kon niet van mijn maatje gezegd worden. Mijn enigste overgebleven maatje van de groep van acht moest me laten gaan. Vanaf hier werd het werken en op mijn tanden bijten. Het aftellen was begonnen. Ik liep nog steeds voor een tijd onder de 3.48. Rond de 40 kilometer nog maar eens aangezet voor het laatste stuk. De eindstreep kwam dichter. Rechtsaf, de rode loper. Nog een keer aanzetten onder aanmoedigingen van het publiek, alles gegeven op de laatste meters, bereikte ik de finish; 3:46:46. Wat een tijd. Een verbetering van 10:01 minuut ten opzichte van Rotterdam.

Foto: Marinka

Terug kijkend op mijn Garmin gegevens blijkt dat ik de laatste twee kilometers toch nog wat terug gepakt heb met 5.12 en 4.52. Op het strand heb ik een kleine 3 minuten verloren denk ik. Al met al dik tevreden. De gemiddelde hartslag was 164 en max. 185.

Na de finish nog even wat gedronken en een snelle hap gehaald met Ans, John, Edwin en Marinka. Daarna was het tijd om weer aan de lange terugreis te beginnen. Op de boot nog even een lekker bord Nasi weggewerkt. Rond 22.20 uur was ik weer thuis. Het was een hele lange maar mooie dag geworden.

Hierbij wil ik iedereen feliciteren met het behaalde resultaat. Er zijn heel wat PR’s gesneuveld op Terschelling. Er zijn supertijden gelopen. Maar ook een heel mooi Marathon debuut van Inge. Lees daar meer over op de blogs.

Naschrift; mijn loopmaatje bleek achteraf de Belgische marathon/ultraloper Joeri te zijn,
met een flinke staat van dienst.

Over runninggerard

Hardloper met een voorkeur voor de lange afstanden. Lid van AV MarathonPlus.
Dit bericht werd geplaatst in Marathon, Wedstrijd. Bookmark de permalink .

16 reacties op Berenloop 2011

  1. John zegt:

    Netjes uitgevoerd hoor, toch maar mooi ff een flinke verbetering van je pr. En dat allemaal ondanks het ultralopen. Top! Gefeliciteerd en op naar die sub 3:45
    Je weet nu wat de Berenloop is en moet het niet al te moeilijk zijn in te schatten dat het op ’t vlakke nog harder kan.
    Geniet eerst maar van de prestatie.

  2. Martin zegt:

    Zo snel na Amsterdam durfde ik (nog) geen marathon aan, En al helemaal deze niet. En jij doet het gewoon. En hoe! Proficiat!

  3. jan zegt:

    Mooie prestatie en mooi verhaal en dat op een marathon die toch behoorlijk zwaar is, dat
    beloofd nog wat voor Spijkenisse, zie je daar!

  4. Keesdeloper zegt:

    Tjeeeej, 10 minuten dat is nogal wat. Knap gelopen Gerard. En een mooie marathon.

  5. Jacqueline zegt:

    Je gaat echt waanzinnig goed Gerard… alweer een PR. Van harte gefeliciteerd.

  6. Thierry zegt:

    Nogmaals gefeliciteerd met je PR, super goed gedaan.

    Leuk verslag, en de volgende keer gaan we echt even handjes schudden!

  7. Mooie marathon de Berenloop en zeker met de herinnering dat je er ooit dan een PR liep. Blijft je wel bij denk ik!

  8. ruud zegt:

    Klasse Gerard, goed gelopen en gefeliciteerd met je PR, past mooi in de serie die je het hele jaar al neerzet
    Nu even lekker nagenieten, het is ook een moooie loop, de Berenloop
    En erg leuk trouwens, je nieuwe site.

  9. Rich@rd zegt:

    Dit waren snipperdagen die wel besteed zijn Gerard. Ook jij natuurlijk gefeliciteerd met mooie PR en ook hier zie ik weer een frisse nieuwe blog zonder streepjes.

  10. Rinus zegt:

    Onwijs wat een tijd en super gefeliciteerd, dat gaat wat beloven de komende tijd.

  11. RunningHans zegt:

    puike prestatie. Je gaat steeds sneller. van harte.

  12. Mo zegt:

    Leuk je op de boot gesproken te hebben.
    Je ging goed zeg,gefeliciteerd.
    Groet Mo

  13. cremke zegt:

    Dat laatste maatje dat na het strand niet meer kon herpakken, dat was ik dus. Via de reacties van Tiny en Hans heb ik uw blog gevonden. Leuk je ontmoet te hebben. Nog leuker om onderweg zo lang er bij te zijn, als je een nieuw PR loopt. En dit op zo’n parcours. Daar kunnen nog 10 minuutjes van af. Tot de volgende.

  14. Dat gaat ale een tierelier..!!
    Gefeliciteerd met je PR….en voor eentje…..je kan trots zijn op jezelf.
    Voor een snelle marathon weet ik nu wie ik in moet huren…;)
    Tot snel!
    Liefs,
    Jo

  15. max zegt:

    Klasse gedaan. Ik kwam op jouw site via Iwannarun. We waren met veel op de Berenloop, dat is wel duidelijk 😉 Ik deed daar alleen de halve, ik ben nog niet zo ver. Jouw volgende marathon is wéér sneller op vlak terrein, let maar op. Maar Terschelling is prachtig en vlak ook het effect van de schonere lucht op het eiland niet uit. Dat maakt ook een verschil met steden als Rotterdam of Amsterdan. Op naar de volgende loop.

Plaats een reactie